torstai 20. maaliskuuta 2014

Treenihaaste!

Koko tämän ajan, mitä olen asunut yksin lasten kanssa, olen tuskaillut, että missä ihmeen välissä sitä liikuntaakin pitäisi harrastaa? Kun ei ole sitä toista siinä, joka on lasten kanssa, kun käyt lenkillä tai jumpassa tai salilla tai missä nyt sitä liikuntaa haluatkin harrastaa. Lapsivapaata on sen verran harvassa, että siitä ei ole oikein kunnonkohottajaksi, jos joka toinen viikonloppu käyt lenkillä. Toisaalta en myöskään halua hankkia lapsenvahtia liikkumisen takia, kun keskiviikkoiltojen espanjan opiskelu jo aiheuttaa järkkäilyä. Ja kun saan pienet illalla sänkyyn ja isommille iltapalaa eteen, niin kello on jo puol yheksän, eikä oikein haluaisi siinä vaiheessa aloittaa treenailemaan, koska sitten helposti oma iltapala venyy tosi myöhäiseksi eikä unikaan tule heti kuntoilun päälle.

Mutta nyt mä olen löytänyt jotain juuri mulle sopivaa! Intervalli-treeni! Vajaa puol tuntia päivässä, ja se on siinä. Jokaiselta löytyy puolen tunnin aikaikkuna, ihan varmasti, myös minulta! Lisäksi tykkään kunnon rääkistä, ja mieluummin teen just lyhyen rankan treenin, kuin pitkäkestoisen hissuttelutreenin.


Teen nyt Jillian Michaelsin 30 day shred treeniä joka aamu ennen aamupalaa. Siinä on hyvä sauma, pienet katsoo lastenohjelmia, ja tulee muuten hyvä olo, kun aloittaa aamun kunnon treenillä! Ja sitten voi koko loppupäivän olla rauhassa! Treenissä on 3 tasoa, joita jokaista tehdään 10 päivää. Eli homma vaikeutuu treenin edetessä ja kunnon kasvaessa. Siellä on esitelty myös helpommat versiot aloittelijoille. Treeni kestää 20 minuuttia koostuen 3 minuutin voimaharjoittelujaksoista, 2 minuutin sykettä nostavista kardio-jaksoista ja 1 minuutin vatsalihasosuuksista. Verryttelyineen, siirtymineen ja loppuvenyttelyineen ohjelma on sellaiset 27 minuuttia pitkä. Lisäksi tarvitaan käsipainot, mutta alkuun pääsee vaikka vesipulloilla.

Itselläni ei ole painonpudotustarpeita, mutta kunnonkohotus ja kiinteytyminen erittäin tarpeen! Ohjelma lupaa uskomattomia tuloksia, ja tällä ohjelmalla uskon, että jotain varmasti tapahtuukin! Joten nyt haastan mukaan kaikki, jotka kaipaa päästä kesäkuntoon! Hei ihan varmasti sulla on vajaa puoli tuntia päivässä tähän, älä yritä väittää muuta!! Treeni löytyy kokonaisuudessaan täältä, siis 10 päivää per level! Nyt kaikki mukaan, ja voidaan seurata edistystä ja jutella treenistä kommenttilaatikossa, ryhmäpaine tekisi hyvää, eikös vaan!!!!

Ketkä lähtee mukaan?


Terkuin
Miima

Lisätäänpäs tähän vielä erilliset klipit. Eli jokaista leveliä 10 päivää, sitten vaihdat seuraavaan! Yhteensä siis 30 päivän treeni!
Level 1
Level 2
Level 3

Ja toinen lisäys - asiaan keskittynyt treeniblogi löytyy täältä! Sinne vaan mukaan treenaamaan ja jutustelemaan!

32 kommenttia:

  1. Täällä käsi pystyssä! Tekis kyllä niin hyvää meikäläisen rapakunnolle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, hyvä!!! Ei kun vaan tuumasta toimeen! Tule sit kertomaan miten lähti liikkeelle!! :)

      Poista
    2. Mä ehdin vain vilkaista alun tuosta, tuleeko ne kaikki kolme ohjelmaa putkeen?

      Poista
    3. Joo tuossa on ne kaikki putkeen, kannattaa laittaa vaikka kalenteriin ylös, 10 päivää level1, 10 päivää level 2 ja 10 päivää level3. Luultavasti juutuupista löytyy erikseenkin noi klipit eri leveleille, jos ei halua etsiä oikeaa kohtaa kun pääsee leveleissä eteenpäin.

      Poista
    4. Lisäsin noi linkit erillisiin klippeihin niin ei tarvitse etsiä kohtaa!

      Poista
    5. Pitäisköhän tätä varten uskaltaa hypätä vaa'alle vai mitenköhän sitä "mittaisi" edistymistä? Mä ainakin olen helposti sellainen että luovutan liian helpolla jos ei treenistä jää käteen jotain konkreettista.

      Poista
    6. Suosittelen mittanauhaa, parempi mittari kuin vaaka, koska lihasmassa varmasti kasvaa (ja alkuun kun lihakset "järkyttyy" kun niitä yhtäkkiä käytetään rankasti, niin voi kerätä nestettä). Kilot varmasti alkaa tippua treenin jatkuessa (varsinkin jos ruokavalioon myös kiinnittää huomiota), mutta veikkaisin, että mittanauha antaa tuloksia ensin! :)

      Poista
    7. Ja mittailu aina samaan aikaan, vaikka heti aamulla, sillä mitathan vaihtelee päivän mittaan.

      Poista
    8. Eka tehty :) ei ollut helppo, mutta sain tehtyä, voittaja fiilis :)

      Poista
    9. Hienoa! Eikö vaan tule hyvä olo, kun on saanut puristettua loppuun! Mulla oli ekat päivät lihakset kipeet, ja esim. portaiden alastulo oli aika vinkeetä :D mutta kyllä ne siitä vertyy kun jatkaa, ei kestä montaa päivää se, lupaan!

      Poista
  2. Varmasti hyvä ohjelma ja ei vaadi paljon aikaa! Itse edelleen koitan käydä sen pari kertaa viikossa salilla, mutta täytyy myöntää että välillä on jäänyt yhteen kertaan (!) No yritän käydä lenkilläkin 1-2 krt/vko =) ja se ei onneksi ole juuri lipsunut.. Peruskunto on aika hyvä, mutta siihen se jääkin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kun mukaan vaan!! Salipäivänä voit skipata tämän, ja lenkki vaan auttaa vertymään treenin jäljiltä ;)

      Poista
  3. Mukana :) Tosi tarpeellinen "pikatreeni". Itse teen aika usein (no usein ja usein....) kahvakuulalla intervallityyppisiä 20-30 minuutin pikatreenejä, jos aikaa ei kertakaikkiaan liikkumiseen muuten ole. Itseasiassa juuri tulin vaunulenkiltä kotiin ja mietin mielessäni, että nytpäs alan kirjoittamaan liikuntapostausta. Itselleni jäi 5kg pudotettavaa raskaudesta. Palataan!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa, eikun kokeilemaan! :) Tää on just hyvä kun ei ole paljon aikaa käytettävissä, niinkun sullakin nyt pikkuinen pitää sut kiireisenä!

      Poista
  4. Hep! Josko uskaltaisi nyt varovasti alkaa kuntoilla kun pää on ollut sen pari viikkoa vähän parempi. Lenkille kun en yksin uskalla tän lääkityksen kanssa ja lenkkikavereita ei oikein ole niin tää kotona kuntoilu vois jopa sopia :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, hyvähyvä!! Siitä vaan hikoilemaan, tekee hyvää! :)

      Poista
  5. Kuulostaa hyvältä, täytyy harkita;)

    VastaaPoista
  6. Ihan mahtavaa, kiitos:) Olen myös mukana, just mietin, että jotain muuta pitäsi saada, kun en millään ehdi salille/jumppiin ja pelkällä lenkkeilyllä ei oikein saa kunnon tuloksia. Mulla on ollut joskus aikoinaan Jane Fondan videoita, josta tykkäsin tosi paljon, mutta eihän niitä enää ole missään, kun ei ole VHS-nauhuriakaan;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hei hienoa, tässä siis vastaus sinunkin liikunta-aikataulu-ongelmiin!! :)

      Poista
  7. Okei, okei, mä lähden tähän! :D

    VastaaPoista
  8. Olen tehnyt tuota Jillianin treeniä tämän kuukauden alusta + lankku- ja kyykkyhaastetta samalla. Nyt on enää 2 päivää level 2 jäljellä ja odotan innolla level 3 aloitusta! Kyykyt ja lankut menevät mukavasti siinä sivussa ja antavat pientä lisähaastetta :)

    Minulla on BMI 21 ja tarve on ollut vain kiinteytymiseen. Ekan viikon aikana paino pompsahti ylöspäin kun lihakset järkyttyivät liikkumisesta :D mutta mittanauha kertoi enemmän kutistumisesta kuin paisumisesta. Kannattaa siis luottaa mittanauhaan, ei vaa'an lukemaan!!! Nyt on paino tipahtanut muutamassa päivässä 1,5 kg ja vyötärö on kaventunut alun jälkeen 3 cm!!! Ja vielä on 12 päivää jäljellä. Otin ennen treeniä kuvan ja voin sanoa, että muutosta on havaittavissa ihan silmämääräisesti kun peilistä katson itseäni. Minulla on lihaksia!

    Tsemppiä treenin aloittamiseen! Tulee niitä hetkiä, jolloin tekee mieli jättää päivän Jillianit välistä, mutta sinnillä vaan niin puolen tunnin jälkeen on ihan huippu fiilis. Muistakaa venytellä vielä sen treenin jälkeen kunnolla! Sen lupaan, että neljän ensimmäisen päivän ajan on koko ajan tietoinen, että kroppa on liikkunut. :D Kaikki liikkuminen sattuu (varsinkin jos on aloittanut treenin rapakunnosta kuten minä). Puolituntisen jälkeen on ihan sippi ja kroppa tutisee. Nyt kun tänään kokeilin huvikseen level 1:n treeniä varsinaisen level 2:n treenin jälkeen niin ykköstaso on niiiiiin helppo :D Ei se silloin ollut kun aloitti.

    Tsemppiä kaikille haasteen vastaanottajalle!! Kannattaa lähteä mukaan!! :) Itse olin skeptinen koko Jillianin 30 day shredin suhteen, että voiko muka tulla tuloksia näin nopeasti... mutta nyt näyttää siltä, että olin väärässä (eikä harmita yhtään). :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, ihan mahtavia tuloksia sulla, kiitos kun tulit jakamaan kokemuksesi!! :) Jospa tämä kannustaisi kaikkia lähtemään mukaan rohkeasti! Itse olen kans huomannut, että lihakset on alkaneet erottua, joten kyllä jotain tapahtuu!! Tuosta en muistanutkaan sanoa, mutta tosiaan kannattaa venytellä paremmin kuin ne pikavenyttelyt treenin lopussa! Eka päivät lihaksissa tosiaan TUNTUU, mutta se menee pian pois :)

      Poista
  9. Kiitos vinkistä - meillä tänään keittiössä jumppasi tämän tahdissa yksi mamma, yksi pieni poika ja kolme tyttöä. Siinä oli tsemppareita kerrakseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mahtavaa! :D Meillä kans pojat jumppasi eka kerralla mukana, mutta sen jälkeen ovat keskittyneet lastenohjelmiin äitin treenauksen ajan - niin ja väliin aina kyselevät, että milloin pääset seuraavalle tasolle... :D

      Poista
  10. Nyt kun kevät tulee, niin voittehan lenkkeillä lasten kanssa? Me käydään koko perheellä joka ilta tunnin lenkki. Vauva vaunuissa ja isompi rattaissa. Mut jos ei ole rattaita niin kevään tullen vaikka lapset pyöräilemään ja itse hölkkäämään :)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rattaat ei ole olleet käytössä enää pitkään aikaan, ja pyöräilyssä on se ongelma, että 5vee pelkää pyörän jalkajarruja, kun tottunut ajamaan potkupyörällä, ja se on nyt pikkuveljen käytössä, joten ei päästä mihinkään!

      Poista
  11. Kiitos tästä, on painon pudotuksen ja erityisesti kiinteytyksen tarvetta. ½ tuntia on pakko löytyä itselle, täytyy sitten vaikka nipistää blogien lukemisesta, lähden mukaan haasteeseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvähyvä!! Kyllä tuollainen aika kannattaa nipistää - itekin aamuisin aina selasin blogeja, mut nyt hyödynnän sen paremmin ;)

      Nyt vois tehdä silleen, että kyselen aina uudella postauksella treenikuulumisia sopivin väliajoin - joten kysymys kaikille: millaisella välillä haluatte jutella treenin sujumisesta?

      Poista
  12. Toinen kerta tehty ja tuli ainakin itselle mieleen että vaikka tänään vielä oli intoa aloittaa treeni niin tulee varmaan sekin päivä että ei kyllä huvittaisi yhtään, silloin olisi kyllä hyvä jos olisi jonkinlainen ryhmäpaine joka saisi itsen liikkumaan eli musta aika usein olis hyvä :)

    Ja kyllä oli paikat kipeät aamulla voin vaan kuvitella miltä tuntuu huomenna :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sitä mä kans aattelin, että jonkinmoinen ryhmäpaine auttaisi taistelemaan silloinkin kun ei ihan huvittais! Mä kyselen huomenna miten kaikilla menee! :)

      Muutaman päivän päästä huomaat ettei paikat ole enää kipeinä ja jaksaa aina vaan paremmin ja paremmin!!!! :)

      Poista

Sana tai pari tai monta - kovasti ilahtuisin kommentista!